Dörrhandtag

Aktuellt tema i Veckans hus bloggen är dörrhandtag/dörrtrycken,
något man stöter på varje dag och som inte behöver en närmare presentation!

Jag har spanat efter och observerat utmärkande dörrhandtag de senaste två veckorna och fotade dem jag gillade.

Snirkliga Jugend handtag finns det gott om i krokarna kring Östermalmstorg;
Om de är original vet jag inte, men jag hoppas!




Nedan är en av portarna in till Dramaten, en annars ganska stram Jugend byggnad bjuder på desto snirkligare dörrhandtag!




En lite modernare port med ett dörrhandtag som samspelar snyggt med dörrens mönsterprofil!




Funkis dörrhandtag är också något som tilltalar mig, det finns både uttrycksfulla och som namnet beskriver - funktionalistiskt strama!

Nedan ett halvmåneformat, ganska stort dörrhandtag på Birger Jarlsgatan, som verkligen syns på håll!





Form och funktion i ett, väldigt fint dörrhandtag i trapphus på Lidingö.





Funktion i ett handtag kan ju också vara något som berättar för besökaren vad som gäller!
Här förstår man att det är port nummer 4




Guccibutiken på Birger Jarlsgatan har sitt märke i handtaget





Så även Bruuns Bazaar butik med B och B som handtag





Ett fint K i trä till butik med K i sitt namn





Till sist ett Polskt inslag från funkishus i Gdynia, sådanna dörrtrycken ser man aldrig i Sverige.








Kommentarer
Postat av: Hedwig

Bra jobbat ! Jag blir alldeles överlycklig över dörren in till biljettkontoret - så vackert. Funkisdörrarna är också annorlunda och det modernare V-formade handtaget - smart.

Affärerna som har sina företagsinitialer som dörrhandtag vet hur man sköter sin image. Strålar av exklusivitet. Den polska dörren, annorlunda. Men du vad används pinnen som hänger i öglan under handtaget ? Hann du notera det ?

2011-12-18 @ 18:00:55
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: jenny

Tack Hedwig! Ja, den där pinnen.. har inte tänkt på det och svårt att veta nu när man inte kan kolla på plats så enkelt. kan det va för att sätta upp dörren på vid gavel utan att den slår igen.. den leder ut till en uteplats. Nu renoveras huset flitigt, och jag vet inte om de kommer behålla originaldetaljer som detta, men jag hoppas!!

2011-12-18 @ 19:10:49
Postat av: Mona

Så smart och snyggt att använda intitaler som dörrhandtag. Det v-formade harmonierar verkligen fint med dörrens mönster. Min favorit är biljettkontorets handtag. Trevligt bidrag!

Postat av: Anni

Vilken ljuvlig samling, bra jobbat! Dramaten är en guldgruva när man vill fota detaljer!

2012-01-03 @ 09:35:26
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0