Tornur

Temat just nu för veckans hus bloggen är Tornur, ett lite annorlunda tema tycker jag!
Ofta är de inte alltid tillförlitliga längre, dessa allmäna klockor. Jag brukar då inte lita på dem :)

Det är ju väldigt vanligt med tornur tillhörande alla kyrkor som finns i städer tillexempel, men jag har valt några Stockholmsbaserade alternativ till dem! Och alla fungerar de!


Vid Nybroplan hittar vi Tornbergs klocka (eller ur), denna passerar jag varje dag nu.
Det är ett ståtligt litet tornur tycker jag, eller kolonnur kan man ju också kalla det!
Uret är placerat på en dorisk kolonn och står här sedan 1916.
Det heter Tornbergs just för att urmakare Tornberg skänkte uret till Stockholm stad.





Inte så långt ifrån Nybroplan finner man den klassiska NK klockan, ett välkänt riktmärke i stan.
Jag gillar verkligen den här neonskylts klockan som snurrar runt :)
Ena sidan i rött med klockan och andra sidan i grönt med NK loggan.

Ursprungligen är NK klockan från 1939 och fanns vid Brunkebergstorg i närheten av NK, se bild här. Efter nedmontering av det telefontorn den tillhörde har den efter en vilopaus fått sin nuvarande plats sedan 1964.





Ytterligare en välkänd klocka är ju egentligen inget tornur, det är mer ett hissur!
Hissen som inte längre är driftsäker är stängd sedan förra året.
Men digitalklockan, som också har temperaturvisning, är tillförlitlig. Den här klockan har jag också en långvarig relation till då jag bodde i Nacka och kom in till Slussen med bussen varje dag :)






Kommentarer
Postat av: Hedwig

Tre välkända ur i Stockholm, kul att återse dem. Du rör ju dig i de områden jag ofta rör mig när jag är i stan. Intressant att få veta mer om Tornbergs uret och NK klockan. Hissklockan visste jag ju att fanns, men fick titta noga på bilden för att se den. Inte lätt att fota den i dagsljuset.

2011-10-21 @ 19:38:28
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Anni

Tänkte också på Tornbergs klocka, men hade faktiskt inget foto på den, däremot fick vi båda med Katarinahissen! Som Hedwig säger; tre kända stockholmsur!

2011-10-23 @ 17:00:12
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com
Postat av: Mona

Första uret har verkligen en annorlunda placering. Kul att det finns i Stockholm. Ytterligare något jag måste kolla in när jag någon gång kommer dit. NK:s klocka är också speciell. Den måste se cool ut på kvällen när ljuset är tänt. Jättetrevligt bidrag med annorlunda tornur!

Postat av: Emma

Jag har aldrig sett (lagt märke till)Tornbergs klocka - den var annorlunda! De två andra är ju också speciella, och klassiker även för mig.

2011-10-28 @ 12:05:28
URL: http://emmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0