Byggnadsminne(n)

Ojoj! Senaste utmaningen i Veckans hus bloggen missade jag - hur kunde jag! :)
Nå, denna gång är jag ute i god tid för temat som sträcker sig över två veckor.

Byggnadsminne står på tapeten och är ett återkommande tema i bloggen.
Senast var i mars och då valde jag att skriva om medeltida Borgeby i Skåne.
Denna gång håller jag mig till Stockholm och kan faktiskt inte begränsa mig till ett objekt, jag kör på flera!

Men först repeterar vi vad ett byggnadsminne innebär
, så här skrev jag sist;

Byggnader, miljöer och anläggningar som anses ha ett särskillt kulturhistorisk värde kan bli klassade som ett byggnadsminne.
Anledningen är att bevara spår av historien för samtiden och framtiden. Byggnader som då representerar en viss epok på ett utmärkande vis, kan alltså verka som en förmedling mellan då och nu.

Just nu jobbar jag vid Nybrokajen så jag bestämde mig för att kolla upp byggnadsminnen i krokarna.
Jag fann en hel massa, både kändisar och doldisar.
Jag skippar kändisarna denna gång och tänkte presentera några mindre uppmärksammade byggnadsminnen!

Sex intressanta byggnader från olika epoker på en ganska liten area.

De har väldigt skilda uttryck i arkitekturen och för att göra det hela lite roligt har jag trixat till bilderna i min smartphone! Vi börjar med äldst först, men kolla in kartan förts för att lokalisera platserna!





Fersenska palatset
Har anor från 1630 -talet och var under 1700-talet bostad för von Fersen familjen, där av namnet.
Idag tillhör palatset Handelsbanken som upptar flera kvarter i närheten.
Fersenska palatsets arkitektur är i barockstil och består av flera byggnader, där Terrassen är den mest iögonfallande och ses från Strömbron med Gamla stan i ryggen.



Detta byggnadsminne är ju i och för sig ingen doldis, de flesta har spatserat förbi här!
Men palatsets baksida har färre sett, ja egentligten framsidan då entrén ligger uppe på Blasieholmstorget om man följer muren och den nyare tillbyggnaden om höger.
En ganska ståtlig fasad med mycket Barocka uttryck. 




Mannen med storhetsvansinne, Helgo Zettervall, har haft ett finger med i utformningen av Fersenska palatset.
Det känns som att innergården är väldigt mycket 1800-tals romantik, lite sagoslott över det hela!




Granne med Fersenska palatset och bakom Grand Hotel, längs med Blasieholmsgatan hittar vi nästa byggnadsminne i Barockstil,
Bååtska palatset som uppfördes under 1660-talet, med Nicodemus Tessin d.ä som arkitekt.
Till utsidan en väldig doldis i staden! Här passerar man sällan och oftast i förbi farten med bil.





Men jag har lite insideinformation från denna byggnad! - Här finns mer än vad man kan tro.
Förutom delen från 1600-talet består palatset även av en ganska stor tillbyggnad mot Nybrokajen, från 1800-talet.
Sedan 1870-talet huserar Svenska frimurar orden här och hela komplexet visar sal på sal på sal... i olika stilar.
Här finns allt från barock himlar med krussidullstuck till träinklädda hallar från 1960-talet.

Det ståtligaste må vara Riddarsalen, utformad som en treskeppig basilika i sann 1800-tals romantik! Gotiska stildrag, målad marmorimmitation och riddarsköldar regerar i överdåd, om man vill kan man ta en tjuvtitt här ;)


Går man sedan ned mot Nybrokajen passerar man ytterligare ett byggnadsminne, som består av delar från olika tider.
Vad som kallas Utrikesministerhotellet passerade jag två musikaliska killar..




Idag huserar Kungliga musikaliska akademien i denna 1600-tals byggnad som ligger längs med Blasieholmstorget.
På den mysiga innergården når man också Stallet som är en liten lokal för folk och världsmusik event.




Ut mot Nybrokajen ligger "gamla Ackis" (Kungliga musikaliska akademien) och idag konsertlokalen Nybrokajen 11. Byggnaden är från 1877 och påmminer lite om en skola från samma era. Ja, det var ju den högre musikutbildningen som inrymdes här förr i tiden :)
De stora fönstren visar var den stora musiksalen/aulan ligger.




Vidare mot Berzelii park kan man göra en avstickare på Wahrendorffsgatan för att se Stockholms Synagoga från 1870-talet.
Med influenser från Mellanösternantik känns det här som en väldigt exotiskt inslag, men ett inklämt och bortglömdt byggnadsminne..





På andra sidan Berzelii park vid hektiska Hamngatan ligger det lite mer kända Hallwylska palatset, som de flesta passerat men kanske inte kollat in närmare.
Makarna von Hallwyl lät uppföra palatset under 1890-talet, då dom tröttnade på att bo i Fersenska palatset som vi ju vet ligger ett stenkast där ifrån.





Detta byggnadsminne är som Synagogan också exotiskt i arkitekturen vars fassad påminner om ett venetianskt renässans palats.
Men bakom fasaden lurar många för tiden då det uppfördes nymodigheter, elektricitet, rinnande vatten och hissar!
Idag kan man besöka Hallwylsa museet här, för att se hemmet.




Som sista anhalt på byggnadsminnespromendaden runt Nybroviken är Kungliga Hovstallet.
Detta är mer ett komplex då det tar upp ett helt kvarter strax bakom Dramaten.



Hovstallet byggdes under 1890-talet i sann borgromantik med tinnar och torn, ett uttryck som ofta användes för att försköna instanser som detta. Idag ser man ju såklart annorlunda på bygget, jag gillar 1800-tals tegel!



Denna del vetter mot Riddargatan och är själva stalldelen med spiltor och ridhus. Där hästarna huserar är väggarna målade i marmorimmitation vilket förbättras årligen!
Vidare finns en smedja och garage för dagens bilar samt alla vagnar till hästkortegerna. En stor innergård med fontän och grusplan avslutas med den del mot Väpnargatan som består av ett 40 tal lägenheter. Ja, det kan man inte tro, men det bor folk på Hovstallet :)





Så lämnar jag Hovstallet och funderar på om också dagens Musikmuseum är ett byggnadsminne.......
Men det får räcka för nu!



Kommentarer
Postat av: Hedwig

Så kul Jenny, de flesta hus du viaar här har jag också fotat när jag var i Stockholm i fjol. Nu fick jag lite mer kunskap om dem. Var förresten och tittade på Frimurarlogens lokaler här i stan under Kulturnatten - fotoförbud i lokalen tyvärr. Ser att det svart-vita rutiga golvet tydligen hör till ordern, liksom pelare och välvda tak. Intressant.

Roligt att få se innergården på Fersenska palatset - verkligen ett sagoslott.

Hallwylska palatset likaså, vilka underbara hus det finns. Är smått avundsjuk på dig som får komma i närkontakt med dem.

2011-09-30 @ 10:50:54
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Emma

Fina bilder och intressant information! Ja det finns många vackra gamla hus här i Stockholm.

2011-10-08 @ 14:34:15
URL: http://emmas.webblogg.se/
Postat av: Mona

Trevligt bidrag med fin information. Hallwyska palatset är väl det enda jag känner till. Var där och tittade på en utställning om bröllopsklänningar på 90-talet. Däremot minns jag inte utsidan av huset. Det är så länge sedan jag var i Stockholm och jag rikigt känner hur det kliar i mina fotofingrar!

Postat av: Elisabeth

Många vackra byggnader och intressant information. Ha dé!

Postat av: Anni

Där satte du fokus på många fina byggnader - inga doldisar för den som gillar stockholmsarkitektur men ögonöppnare för icke nollåttor! Jag kan varmt rekommendera ett besök på Hallwylska för den som inte varit där!

2011-10-24 @ 10:00:29
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0