Blindfönster

Jag upptäckte nyligen en blogg med tema byggnader, denna ledde mig vidare till fler bloggar som också fokuserade på just byggander och olika utryck och observationer.

WOW - tänkte jag! Nu kör vi på detta!

Så, i denna nyupptäkta blogg, Veckans hus, presenteras varje vecka en ny utmaning där läsarna uppmanas att observera och fota för att sedan göra ett inlägg.

Veckans tema i http://veckanshus.stjernvall.se/ är blindfönster.

Mitt bidrag till kategorin blindfönster blir de man finner i Jakriborg.
Detta är ett samhälle utanför Lund som är byggt under sent 1990-tal, kanske kan man kalla denna "medeltidsby" för postmodernismens sista suck? vad vet jag.
Postmodernism har inte varit ett favoritämne för mig, därför tänkte jag undersöka det lite närmare.






Nå, Jakriborg är för mig en ganska komplex och kitchig liten "stad" , där blindfönstren verkar ganska paradoxala och pinsamma, det finns gott om dem.
För blindfönster finns där då funktionen med tiden förändrats för byggnaden. Så varför vill man då förtydliga något i fasaden, då det är helt uppenbart att det aldrig funnits något fönster där ens från början?

Min slutsats är att Jakriborg så gärna vill vara något som det aldrig kan bli - en gammal medeltidsstad. = KITSCH!

Jag måste här tillägga att jag älskar kitsch! :D













Kommentarer
Postat av: Hedwig

På bild ser Jakriborg mysigt ut, har i min resumé en länk till en sida med många bilder. Men läste också på Facebook att det inte är så mysigt där alla gånger. Men jag måste nog se platsen innan jag gör en slutlig bedömning.

Blindfönster har man i alla fall placerat ut på en massa ställen, Ser ju äkta ut men är säkert bara en effekt.

Kul att du startade en blogg och deltar. Skall bli givande att ta del av din kunskap.

2011-03-25 @ 22:02:38
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Camilla - 365 Bilder Av Livets Lust

hej!

Kul att du också hitta till veckans hus....

2011-03-26 @ 00:08:48
URL: http://livetslust365.blogspot.com/
Postat av: Anni

Jag bara måste besöka Jakriborg snart - tycker att det verkar vara rena galenskapen, ändå är jag väldigt förtjust i kitsch...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0