Farstukvist

Farstun är ett roligt ord, ett gammaldags slangord kan jag tycka!
Denna omgång i Veckans Hus bloggen handlar om farstukvisten, eller ursprungligt förstugan.


Farstun verkar som ett förrum till bostaden, med tak och golv men utan väggar, gränsen mellan inne och ute.
När jag hör ordet tänker jag främst på äldre hus, gärna allmoge innan 1900-talets modernistiska arkitektur.
Det är lantligt, gemytligt och lite gulligt med farstukvisten!

Flera fina exempel ligger redan ute på Veckans hus sidan.
En riktig farstukvist ska vara just så, genuin och gärna med snickarglädje eller en enkel utbyggnad till en röd stuga med vita knutar.

I ett tidigare inlägg i bloggen där jag skrev om Mexisten fotade jag ett hus från mitten av 1900-talet med en farstukvist. Denna tillbyggnad känns inte helt bekväm med huset..
Jag insåg att min bild av farsutkvisten skulle bli svår att finna i storstan, så jag bestämde mig istället för att reka efter moderna farstukvistar. Ungefär som denna!




Jag brukar promenera förbi det lilla villaområdet nära Telefonplan med hus från 40- och 50-talet, just för att jag gillar denna typ av hus. Ofta har de kamouflerats helt i nyare stilar och det brukar jag studera lite extra.
Som en jakt på det mest bevarade huset :)

Denna gång gjorde jag en närstudie av just farstukvistar och det blir ju en alternativ variant på temat.
Många av dessa hus saknar alla spår av originaltuttryck i entrén, istället har en farstukvist byggts i trä med en mer allmogelängtande stil.
Här är två exempel där det är nästan omöjligt att se husets originalstil, funkisen har blivit postmodernistisk allmoge!










Här ovan kan möjligen taket till entrén vara original. Men tillsammans med fönsterspröjsen är det bara sorgligt...




Denna farstukvist, om man kan kalla det så, har iallafall kvar sitt originalräcke, trappa och tak. Men inte mycket mer.
Nedan ett exempel på farstukvist med naturlig inramning.







Kommentarer
Postat av: Hedwig

Här har du studerat ett ursprungligt villaområde och ser hur det förändrats. Det tycker jag också är jättekul att göra. Det händer mycket 25-30 år. Dessutom har ju byggreglerna ändrats så att det är lättare att avvika från ursprunget. Alla dessa farstukvistar är som du säger ganska så sorgliga. Å dessa fula luftvärmepumpar, fult ute och fult innen.

En intressant och tankeväckande tur runt Telefonplan.

2011-12-03 @ 18:35:01
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Anni

Vilket bra inlägg! Nog är det sorgligt när man inte förstår att bevara ett hus själ och tidsålder. Men smaken är ju som den är. Mest irriterad blir jag nog på den där luftvärmepumpröret som dragits så okänsligt! Hehe, det kanske vore ett tema för Hedwig; luftvärmepumpar!

2011-12-06 @ 10:37:14
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com
Postat av: Mona

Tyvärr ser man ganska ofta hiskeliga ombyggnader/tillbyggnader som inte alls passar ihop med det ursprungliga huset. Bra exempel du visar här.



Funkisvillan i inlägget före är helt fantastiskt. Vilket hus!



Och så gillar jag ditt nya badrum. Den turkosa toalettsiten mot det schackrutiga golvet är så himla läckert!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0