Mexitegel.. öh, förlåt Mexisten!

Dom är vanliga, alla har sett dom, husen med det vita teglet!
Mexisten, som det ofta felaktigt brukar kallas Mexitegel, är egentligen inget tegel eftersom det inte är gjort av lera.
Formen är den samma som tegelstenar, men Mexin är tillverkat av kalksandsten, natursand och flinta som fått formhärda med vatten.




Det var i samband med OS i Mexico 1968 som Ytongbolaget i Skåne introducerade detta nya material,
Mexico.. där av namnet Mexi :)

Detta är ett rätt så beständigt byggnadsmaterial och ansågs nog väldigt exklusivt då det kom.
På mina många promenader runt om i villaområdena söder om Stockholm stöter jag på dem hela tiden!
Under 1970-talet var det ett hett fasadmaterial, både för nybyggnation och äldre hus. Ja, att klä in dem i ett nytt och fräscht material!

Jag är inte förtjust i Mexihusen, men jag kan inte låta bli att förundras över dem ändå..
Att på 70-talet ha ett hus i den nya Mexisten som anspelar lite på den sydländska och exotiska arkitekturen, måste ju ha varit HETT HETT!
eller vad tror ni?
Vad tycker man om Mexihus nu förtiden?

Titta och njut av mina spaningar i grannskapet!















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0