bland danska möbler

Jag gör en liten avstickare från byggnaderna idag och kollar lite på möbler!
Senaste tiden har jag stött på lite intressanta möbler på olika arbetsplatser jag varit på.
Jag älskar gamla möbler men har ännu inte så mycket kunskap om det, när det gäller ursprung och design.
Men öga har jag nog! Jag lyckades pricka in följande som dansk design, Se här;

I en lägenhet fann jag denna fina matgrupp, där man fiffigt kan skjuta in de fyra stolarna mot bordet så de liksom göms undan!
Jag gillar också formen på sitsen.



Möblerna är i teak och sitsen är klädd i konstläder. Designer är Hans Olsen, formgivet 1953.
En matgrupp med bord och fyra stolar går för ca. 15 000 - 20 000 kr på auktion.


På en annan arbetsplats fanns denna stol ståendes i en verkstad. Det var en av vaktmästarna som använde den som kontorsstol.
Jag såg direkt att det fanns ett mervärde i denna!



Jag frågade vad han ville ha för den, men han sa att jag kunde få den! Okej :) Jag tog den!
Efter lite research fann jag den på internet.
Det är design Arne Jacobsen och stolen heter "Grand Prix". Tillverkad i teak och formgiven 1955.
En sådan stol går för ca. 3000 - 5000 kr på auktion idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0