Byggmästare Zettervall

Nästan varje dag i 2 år passerade jag denna ståtliga byggnad då jag läste arkeologi i Lund.
Det blev en del av vardagen och något man ser varje dag tenderar att liksom försvinna för en...

Men så fann jag idag några bilder som jag tagit i ett sånt ögonblick då jag insåg att jag kanske kommer att sakna synen av denna byggnad.
Vad är det då som jag kanske saknar?

Lunds domkyrka har anor från sent 1000-tal, då Lund blev Nordens ärkebiskopssäte.
Kyrkor byggda under tidig medeltid brukar kallas för romanska kyrkor på arkitekturspråk.
Går man ned i kryptan i Lunds domkyrka får man uppleva ett fint exempel på romansk byggnadskonst med feta pelare, tunga valv och små fönsteröppningar!






Hur är det då med resten av kyrkan?

Jo, den är inte alls så medeltida och genuin som man kanske tror!

Arkitekt Helgo Zettervall var framträdande inom restaureringsvågen av medeltidskyrkor i Sverige, som drevs under senare delen av 1800-talet.
Han arbetade efter principen att återställa byggnader till sin originalstil.
Detta innebar att tillbyggnader och förändringar som tillkommit under tiden sedan medeltiden, nu också skalades bort.
Uppfattningen om originalstilen tenderade vidare att bli som Zettervall själv tyckte att det borde ha sett ut!

Jämför man bilder på domkyrkan innan och efter Zettervalls renovering ser man en helt annan kyrka.
Tornen är nog det som utmärker sig mest!






Innan 1860-talet var tornen inte alls lika höga som dagens!
Även om tornen nog genomgått fler omgestaltningar innan dess, så har de åtminstone inte varit så höga som de är idag. Det är lite av en falsk marknadsföring av en ursprunglig medeltidskyrka.


bild

Hans arbete är, både då och så här i efterhand, ganska hårt kritiserat. 
Ofta tenderade det att bli väldigt romantiserande och många av hans renoveringar har kommit att se likadana ut utan hänsyn till kyrkans ursprung.

Som avslut har byggmästare Helgo Zettervall satt sin signatur på Domkyrkan, till höger om huvudentrén.
Vad ska man tycka om det?

Det är nog så att jag saknar storhetsvansinnet med denna renovering!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0