Här kommer den, postmodernismen!

POSTMODERNISM - Känner på ordet..
förstår inte riktigt

Post, nä det har inget med post och brevskickning att göra.
Eller ja, post betyder väl efter.. efter modernismen då..

Jag funderar vidare och inser;
- att föreläsningen om den postmoderna arkitekturen var den enda av alla föreläsningar jag missade, då jag läste Arkitekturens grunder på MAH i höstas..


Jag har alltså ingen klar färsk bild i huvudet om vad detta är!

Postmodernismen infaller alltså efter modernismen som rådde från tidigt 1900-tal fram till 1960-talet.
Postmodernism = 1970 och framåt.

Det här är en motreaktion till modernismens funktionella, avskalade och rena ideal.
Begreppet kan även kallas postmodern klassicism då många antika drag syns i arkitekturen.
Postmodernistisk arkitektur har ofta lite extra utsmyckning och effekter, den tar i lite så att det ibland blir ironiskt eller som en fet pastisch! Ett sökande efter något nytt, vad ska nu komma efter modernismen liksom!
Ibland kan postmodernismen kännas lite pinsam.. faktiskt!

Nå, jag gav mig ut där jag bor för att se om jag hittade något postmodernt och intressant!




Som en kontrast intill vårt 1950-tals hus finns denna gång, eller snarare portik, försedd med kolonner.
En tydlig referens till antiken!
Nedan är en entré från samma hus, här är den runda burspråksformen en klar motreaktion till modernismen.
Dessa bostadshus är byggda 1990.




En bit bort finns ett liknande bostadsområde, med runda burspråk, höga portikgångar och kolonner.













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0