Körsbärsberget i Malmö

I Malmö finns en stadsdel som heter Kirseberg, kanske lite svåruttalat för nån som inte kan Malmöitiska :)
- Kirseberg uttalas med tje-ljud.
Namnet Kirseberg tros syfta på körsbärsträd som tidigare funnit i detta området,som ligger på en höjd, innan staden växte.

Kirsebergsstaden är en charmigt samling hus från förra sekelskiftet.
Det är både flerfamiljshus i tegel och små gårdshus med putsad fasad.
Området byggdes då staden och dess nya liv expanderade. Det är inte långt ifrån dagens centrum i Malmö, men ännu känns det som att Kirseberg räknas till "förorten" om man nu kan säga så om Malmö?

Jag bodde i närheten under min Malmötid och promenerade ofta igenom detta!










Nu ångrar jag att jag inte fotat detta mer! för de få bilder jag finner i mitt arkiv visar inte hela härligheten och den stora variationen av byggnadsstilar.

De flesta husen är bra och stilmässigt renoverade, men...
När jag tittade lite närmare på en byggnad fann jag en mindre lyckad detalj.
Korsvirkeshus är ju en klassiker i Skåne, men här har ju någon fått det lite om bakfoten va!






Nästa gång jag är i Malmö, så ska jag besöka Kirseberg och titta ännu närmare och fota ännu mer!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0