Timrade husknutar....?

"Vi har rört oss i stadsmiljöer länge nog, så nu är det dags att komma ut på landet igen."

- Så skriver Hedwig om veckans utmaning i bloggen Veckans hus.

Timrade husknutar -  attans tänker jag, haha!
Detta kommer att bli en utmaning för en stadsinbiten Stockholmare som mig.
Eftersom den typ av hus inte heller ligger inom mitt intresseomåde, så har jag inga gamla foton att använda.

Tja, jag skulle ju enkelt kunna gå till Skansen på Djurgården och hitta ett hus för uppdraget.

Men det hade ju inte blivit någon utmaning i det hela!

Men så kom jag att tänka på de tre röda stugorna i Hökmossen, som är en del av Hägersten strax söder om Stockholm.
Jag visste att de har en lite längre historia i förhållande till 50/60-tals området det ligger i.
Så jag tog en promenad dit idag, i hopp om att de timrade husknutarna skulle finnas där för mig!

Men icke..

Hur som helst kunde jag ju inte gå där ifrån utan att ägna lite tid och foto åt platsen.
Så mitt bidrag för veckan blir helt enkelt ett försök att hitta timrade husknutar i storstadsområdet!



Hökmossens gård har anor från 1750-talet och består av en huvudbyggnad och två mindre flygelbyggnader. Dagens gård är dock inte lik dåtidens gård, men så brukar det ju vara.
Idag förvaltas gården av Kulturföreningen Hökmossens Gård och det går bra att hyra stället om man vill ha kalas eller så! Läs mer om gården här.

Och här skulle alltså de timrade husknutarna vara, i min förhoppning..




Härligt att se trä som varit med ett tag!





Vackert dörrhandtag till en av de mindre flygelbyggnaderna.





Fönsterdetalj som verkar relativt nymålad. Det är fint att se ytans historia bakom färgen!






Kommentarer
Postat av: Hedwig

Även om detta inte var din grej, så tycker jag att det var kul att du åkte ut till Hökmossen för att fota. Gamla, traditionsfyllda hus är inte fy skam.

Bra att man bevarat och vårdar dem i den miljö de finns idag.

Tack för din insats.

2011-04-09 @ 09:58:42
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: jenny

javisst! man måste ju anta utmaningen :) det är ju intressant också att det finns så få äldre bevarade trähus i Stockholms området, med tanke på att det är huvudstaden så borde det ju åtminstone funnits en hel del tidigare precis som det ännu finns kvar timrade hus i andra delar av Sverige. De har väl fått stå medan de i storstadsområdet röjts undan till förmån för andra nya byggnader! Staden vill ju ständigt växa.

2011-04-09 @ 10:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0