Svart eller påklätt

Snart är sommaren över och då kan vi glädjas åt att Veckans Hus bloggen är tillbaks på just veckovisa temauppdrag för oss "hustokiga" :)

Sommarens sista månadslånga uppdrag är - Svart eller påklätt
Ett ämne som jag klurat på, specielt den påklädda delen! Lite utmaning ville jag ha i letandet efter lämpliga byggnader.
Men vi börjar med de svarta!

Jag tycker att många nya hus får en svart kulör nu, det är snyggt och bryter av mot de annars ljusa husen som ofta dominerar.
Här är ett pågående bygge i Hägersten och fasadmaterialet är inte tegel som man kan tro, det består av färdiggjorda byggsatser som sätts ihop. Ett tips är att titta närmare på ett liknande hus för att förstå principen ;)
Det är också häftiga fönster här som gör fasaden levande!





Vidare på min Hägerstenstur cyklade jag förbi Konstfack vid Telefonplan och fann ett fint svart hus.
Jag tänkte att detta hus var nybyggt, men jag blir osäker nu.. Hur som helst har det inte varit svart från början om det nu är äldre.
I anslutning ligger iallafall Konstfacks lokaler som ursprungligen byggdes på 1930 talet för LM Ericsson och telefonfabriken där Konstfack nu huserar.






En närmare bild på den snygga fasaden.







Här kan man se fler bilder av den mattsvarta byggnaden!

Här fick jag också till temat Svart och Påklätt i en och samma bild :)




Vidare i villaområdet Herrängen hittade jag två hus nära varandra, ett grönskande påklätt och ett svart i trä.





Om än en lite otydligt och mest solinklädd bild från Slussen. Här finns en byggnad från typ 1960-talet som är inklätt av blandannat skyltar och utanpåliggande solskydd.





Sist men inte minst!


Maximalt inklädda byggnader på Times Square i New York där vi var i maj.
En dagsbild och en kvällsbild för maxad upplevelse!







Kommentarer
Postat av: Hedwig

Vilket jobb du lagt ned - så många olika hus.

Det första - snyggt med de utstående fönstren. Konstfack på Telefonplan - klart att de måste ha ett hus med avvikande fasad, att bara flytta in i de gamla fabrikslokalerna går ju inte an. Det påklädda, svarta - ganska vanligt med dessa stora 'reklamskyltar' numera - så uppgiften påklätt var inte så omöjlig. Herrängen - välmående, inbodda hus. NewYork - klassiskt. Men ändå inte så överbelamrat som hus i Tokyo och Singapore.

2011-08-30 @ 19:11:59
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Anni

Vilken fin blandning av fasader du fick ihop där! Men du, vad är det för fasadmaterial på första huset? Färdiggjorda byggsatser av vadå?

2011-08-31 @ 17:19:16
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0