Minnen från förr

När man tänker på arkeologi brukar den vanligaste bilden vara att man gräver i marken i hopp om guldskatter, kanske?
Men riktigt så är det inte alltid. Under tiden då jag pluggade arkeologi i Lund var jakten på skatter i marken ganska obefintlig, men det kan jag återkomma till en annan gång!





enligt vårt oumbärliga(?) Wikipedia beskrivs arkeologi som så här;

Arkeologi (av grek. archaiologia "fornkunskap", av archaios "urgammal", "forntida"), kunskapen om människans förhistoria, alltså den tid där det inte finns skriven text att tillgå. Arkeologi är studiet av människans materiella kultur, alltså studiet av hennes lämningar eller artefakter. Numera finns även historisk arkeologi eller medeltidsarkeologi som är studiet av materiell kultur under historisk tid.


När jag snackar arkeologi så är det historisk arkeologi det handlar om :)
Det är extra intressant med relativt nya miljöer. 1900-tal och arkeologi! Tänk på det.

I Kockums gamla lokaler i Malmös hamnområde, där SVT nu huserar, finns fortfarande den välkända klockan kvar på fasaden. Den är skyddad av Malmö Stad och ses som ett minne från varvsindustrin. Tidigare fanns KOCKUMS skrivet i form av stora aluminiumbokstäver på kortsidan av fasaden. Jag har för mig att dessa finns hemma hos en privatperson nu, snacka om kontrast!





Ett annat exempel på nutidsarkeologi är det nya köpcentrumet Bromma Blocks i Ulvsunda industriområde.
Det är inrymt i Bromma flygplats gamla hangarer och den enorma och snyggt turkosa stålkonstruktionen i taket är ännu synlig.
Här finns också manöverpanelerna till portarna fortfarande kvar i kontrast till klädbutikerna!
Undrar hur många som stannar upp och läser :)












Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0