Kvarteret Klockan

Just nu jobbar jag på klockan, ett gigantiskt bygge i centrala Stockholm där Scandics nya hotell öppnar snart.
Men det känns lånt ifrån klart....






I mitt huvud pågår en ständig utredning av byggnadens historia! Det är fantastiskt att komma till äldre byggnader med nya ögon efter 3 år av Lundstudier!

Huset är byggt 1883 och består av flera trappuppgångar och delar som nu smälter samman på ett nytt sätt. Det ligger i korsningen Vasagatan/ Kungsgatan.
Det här huset har en grön
Kulturhistorisk klassificering, något som Stockholms Stadsmuseum har utarbetat.

De beskriver grön klassning så här:

Grön
klassning innebär också ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt.


Min roll i det hela är att skapa en putsgrund för vidare dekorationsmåleri i en gammal teaterfoaje som ska bli restaurangdel.
Det är Vasateatern som finns i samma byggnad och jag tror och hoppas att teaterverksamheten kommer att fortsätta i framtiden, det är en fantastisk liten lokal!!

Det är 7 mindre nygotiska kryssvalv och en större takkupol som renoveras med tanken att återställa originalmåleriet. Här arbetar några konservatorer/ dekorationsmålare med att återskapa vad man hittat genom framskrapningar av kulörer. Jag har byggt upp en intressant dialog med dem för att lära mig mer och jag tror att dom uppskattar min entusiasm :)

Så här ser en äldre bild av lokalen ut, som vi försöker arbeta utifrån.





Och så här växer dagens tolkning fram





jag hittade en mindre del av möjlig originalfärg idag. Den skiftar mellan gult och blått på ett helhäftigt vis!
Det är som att båda kulörerna syns och på håll smälter samman i en turkos ton....





Fortsättning följer!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0