Passager

Passager är utmaningen i veckans hus bloggen just nu.
Passager kan ju se ut på många olika sätt och de mellan hus framträder ju mest.
Jag hittade några, mer nödvändiga för att smidigt ta sig mellan byggnader än arkitektoniskt intressanta..





Mellan Dramatens huvudbyggnad på Östermalm i Stockholm finns en passage till huset bakom, där bland annat lilla scenen ligger.

En likanande inglasad passag finns några kavarter bort, mellan husen som tillhör Handelsbankens kontor vid Kungsträdgården.





En intetsägande men säkert oumbärlig passage i Malmö, bakom Orkanen biblioteket vid hamnen..




Jag hittade också två passageliknande delar till ett postmodernistiskt bostadshus. Men dessa tillhör nog en och samma lägenhet. Det blir ju inte riktigt en passage då, men utvändigt uppfattas det ju annorlunda.








På Passagetemat måste jag också ta med en favorit passage i Stockholm. Den skiljer sig lite från temat då den finns inne i byggnaden och snarare gå mellan två gator än två byggnader.




Birger Jarlspassagen ligger som väntat vid Birger Jarlsgatan och löper genom huset till Smålandsgatan och Norrmalmstorg. Passagen är från 1890-talet och är samtidigt en liten galleria med butiker och caféer.

Det är en del inslag av nationalromantik med kryssvalv och kalkmålningar precis i början av ingången, som för tankarna till en medeltida kyrka.








Väl inne i passagen, som inte är särskillt lång, känns det som att komma till en annan stad!
Budapest, Paris, Wien, London?
Jag gillar det!





Kommentarer
Postat av: Hedwig

Det var många nya passager - det gäller attha ögonen med sig. Måste ta Birger Jarlspassagen först - så osvensk och vacker precis som du säger. Och den har jag missat totalt.

De glasade övergångarna är lätta att missa om man inte ser upp. Den vid Dramaten ser nästan lite otäck ut, så högt uppe och glasad.

Nu har jag fått nya objekt tt titta på nästa gång jag kommer upp till Stockholm.

2011-11-20 @ 17:05:20
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Mona

Birger Jarlspassagen ser helt fantastisk ut. Sista bilden ger association till en tågstation. Passagerna mellan bostadshusen verkar spännande. Det är ju inte så vanligt.

Postat av: Elisabeth

Birger Jarlpassagen är verkligen ljuvlig! Ha dé!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0