P-hus

Denna vecka är det ett lite tuffare tema i Veckans Hus bloggen, nämligen P-hus!
Detta nödvändiga och ofta hatade byggnadskomplex som hör till varje stad.
Många av P-husen som ligger centralt idag kom till under en tid då bilismen ökade fort och sågs som framtiden
- alla skulle åka bil överallt och därför behövdes parkeringsmöjligheter i centrum.

Under 1960 talet revs många äldre stadsdelar i så gott som alla städer i Sverige, till förmån för den nya fräscha framtidsoptimistiska arkitekturen som idag ofta ses som fult!
Jag tycker snarare att det är spännande med "betongarkitekturen" - det tar också en intressant del i vår historia!

Inslag från P-hus Parkaden i Stockholm utlyses av Veckans hus!
Och det är också ett av de första jag kom att tänka på när jag såg temat för den här veckan.





Parkaden ligger mitt i smeten i Stockholm, granne med NK, och är ritad av arkitekten Hans Asplund.
Det har idag plats för 800 bilar och är ett gott exempel på framtidsandan för bilismen i staden.

Fasaden har ett riktigt myller av former och mönster!





Trots att jag har passerat det här komplexet så många gånger, är det först för något år sedan jag fick upp ögonen för Parkaden och arkitekturen.
I Byggnadsvårdsföreningens tidskrift Byggnadskultur nummer 2:10 är temat På Väg. Här finns en fin artikel om just Parkaden och utformningen.

Stockholms stadsmuseum har för några år sedan gett Parkaden en blåmärkning, den högsta kulturhistoriska klassificeringen.
Det verkar vara en het debatt kring detta, då många inte förstår storheten i detta anskrämliga verk!
Parkaden har bland annat röstats fram som Stockholms fulaste byggnad.




Det planerades visst för 20 p-hus i centrala Stockholm under 1960-talet. Parkaden är det enda oförstörda som finns kvar!
Det som gör Parkaden speciell är den pelarlösa konstruktionen och sluttande våningsplan som för bilarna uppåt.
Utfarten sker i en spiralformad del på baksidan.

Även problemet med att komma ihåg var tusan man parkerade bilen har Asplund löst genom utformingen av fasaden, för tittar man närmare förstår man att varje våningsplan markeras med siffrorna i fasaden.
Riktigt snyggt och fiffigt!








Jag såg också vid fotgängaringången till Parkaden, att det karaktäristiska siffermönstret återgetts på glasdörren.
Det framhäver ju den kulturhistoriska betydelse än mer!



Ett annat P-hus som jag länge tänkt på att ha med i bloggen är det fristående vita vid Telefonplan.
Jag passerar detta varje gång jag åker tunnelbana och tycker att det är skitsnyggt!




Under 1930 talet började LM Ericssons nya område för telefontillverkning växa fram söder om Stockholm och fabriken stod färdig 1948.
Det är ett ganska stort område som idag fått en nystart och sjuder av kreativitet! Byggnaderna används bland annat till kontor, utbildning, träning, restauranger och bostäder för studenter.

Det är svårt att hitta något faktamässigt om just P-huset här, men arkitekturen är lik den äldre delen av telefonfabriken, till exempel är fönstren stora och det finns en lätthet i byggnaden. Funktionalism!

Här är en vy från P-huset mot fabriks och kontorsdelen.



trapphuset till P-däcken



Tunnelbanestation Telefonplan invigdes först 1964, så jag antar att detta P-hus byggdes i samband med fabriken för alla anställda. Det var ju det här med det bilburna samhället!

Jag har inte varit så här på nära håll tidigare, det känns som ett ganska övergivet P-hus..










Det finns plats för 450 bilar här, men inte en enda var där när jag va på plats..


Kommentarer
Postat av: Hedwig

Toppen, ännu mer fakta om Parkaden. Här gör du och Anni en insats som lyfter fram allt det fina med detta utskällda hus. Tack.

Telefonplan - finns det nåt mer övergivet än ett tomt P-hus. Inte en enda bil, måste ha varit en konstig känsla att vara där. Ganska snyggt, de bärande bjälkarna som sticker ut på varje våningsplan bryter avde strama linjerna i fasade.

2011-09-11 @ 14:34:07
URL: http://veckanshus.stjernvall.se
Postat av: Mona

Är man inte intresserad av arkitektur så kanske man tycker att Parkaden är ful. Det är ett stort grått komplex och vanligtvis gör gråa hus ingen människa glad. Men det här är ju ett spännande hus med en otrolig detaljrikedom i fasaden. Det finns ju hur mycket som helst att studera. På insidan måste det vara fantastiskt fina ljusinsläpp. När man vet att det är en Asplund som ritat byggnaden så vet man också att varje detalj är snillrikt uttänkt. Ett hus verkligen värt att bevaras.



P-huset vid Telefonplan ser ljust och fint ut, men skulle behöva en ansiktslyftning.

Postat av: Elisabeth

Fint parkeringshus med snitsigt tänk om våningarnas nummer. Dessutom fina foton på p-husen. Verkligen öde vid telefonplans p-hus. Men mycket av verksamheten där är väl helt borta nu. Ha dé!

Postat av: Anni

Ha - jag tänkte också fotografera det etsade mönstret på dörrarna, men avstod är jag såg att jag speglades! Visst är det snyggt!



Gillar ditt p-hus från Telefonplan, det känns nästan östtyskt i sin brutala tomhet! På håll ser det riktigt vackert ut, men dina foton avslöjar förfallet.

2011-09-13 @ 08:07:50
URL: http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0